سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا در دنیا کمبود گاز هلیوم وجود دارد ؟

چرا در دنیا کمبود هلیوم وجود دارد ؟

کپسول هلیوم و گاز هلیوم در دنیا

مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا چیست ؟ کپسول هلیوم و گاز هلیوم برای مصارف بسیار زیادی غیر از پر کردن بادکنک های تزئینناتی استفاده می شوند. از این گاز ارزشمند در دستگاه MRI، تولید ویفر، جوشکاری و غیره استفاده های زیادی می شود و همین کاربردهای مهم و فراوان باعث کمبود گاز هلیوم در جهان و افزایش قیمت آن شده است. گاز هلیوم نقطه ی ذوب و جوش نزدیک به صفر مطلق دارد و دانشمندان به همین علت از ان در خنک کاری، شتاب دهنده ها، جوش کاری قوس الکتریکی و تولید ویفر های سیلیکونی استفاده می کنند. مهمترین تاثیر کمبود و افزایش قیمت هلیوم در کاربرد آن در دستگاه ام آر آی مشهود است و بیمارستان ها و بیماران را دچار دردسر می کند.

 

نقاط غنی از گاز هلیوم

گرچه هلیوم دومین عنصر از نظر فراوانی در دنیاست، بیشترین مقدار آن در جو کره ی زمین فرار کرده و به فضا وارد شده است. هلیومی که از آن در کاربرد های صنعتی استفاده می شود یکی از محصولات جانبی گاز طبیعی است. پایتخت تولید گاز طبیعی در ایالات متحده آمریکا تگزاس است. کشور های دیگر نیز گاز هلیوم تولید می کنند اما میزان غلظت گاز هلیوم منابع تگزاس بسیار بیشتر است.

 

آمریکا 75% از گاز هلیوم دنیا را تولید می کند

امروزه آمریکا 75% گاز هلیوم جهان را تولید می کند و نیمی از این مقدار و یا 30% از هلیوم نیاز جهان امروز از سوی فدرال هلیوم ایالات متحده تامین می شود. با این وجود ذخایر آمریکا در خطر هستند. پیش بینی می شود بین 10 تا 12میلیارد فوت مکعب گاز هلیوم قابل استحصال از سال 2014 باقی مانده باشد. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از آن سال برداشت هلیوم از مخزن گازی کم شود.

 

وقتی منابع هلیوم به اتمام می رسند

اتمام ذخایر هلیوم در دنیا بیشترین تاثیر را در زمینه مراقبت های پزشکی و درمانی و همچنین تحقیقات علمی دارد. به عنوان مثال نبود هلیوم کارایی ام آر آی را محدود می کند. هلیوم برای دستگاه ام آر آی یک عنصر حیاتی است زیرا آهنربای این دستگاه باید روی دمای 4.2 درجه کلوین قرار بگیرد و تنها هلیوم می تواند آن را به صورت موثر خنک کند.

ناگوار ترین اثر نبود هلیوم در همین بخش پزشکی درمانی و در رابطه با دستگاه ام آر آی است که در تشخیص بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می شود.

دیگر رشته های علمی ممکن است به حجم زیادی از هلیوم نیاز نداشته باشند اما قیمت زیاد هلیوم گاهی باعث می شود که از انجام برخی از تحقیقات علمی صرف نظر شود.

با توجه به این مطالب، هر زمانی که قصد دارید مجالس خود را با بادکنک های هلیومی بیارایید، قدر هر کپسول گاز هلیوم که در اختیار شماست بدانید امیدوارم با خواندن این مطلب مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا را بخوبی شناخته باشید

 

منبع :  چرا در دنیا کمبود گاز هلیوم وجود دارد ؟