سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درباره رسم و رسوم چهارشنبه سوری

آیین چهارشنبه سوری در ایران باستان

جشن چهارشنبه سوری از جشن های باستانی زرتشتیان است که قبل از مراسم سال نو در روز آخرین سه شنبه سال برگزار می شود ، و مردم آتش درست میکنند و از روی آتش می پرند ، از دیگر رسومات فال گوش ایستادن،قاشق زنی،شکستن کوزه و غیر است .

فال گوش ایستادن:

از دیگر رسومات چهارشنبه سوری، فال گوشی و گره گشایی می باشد. در فال گوشی دختران جوان نیت می کنند و پشت دیواری می ایستند و به سخنان رهگذران گوش می دهند و سخنان آن ها را طبق نیتی که کرده اند تعبیر می کنند.

آبگوشت چهارشنبه سوری:

شاید کمتر شنیده باشید که در شب چهارشنبه سوری آبگوشت بپزند. در ایران باستان برای شفای بیمار و برآوردن آرزو،  آبگوشت می پختند و مقداری از آن را خود می خوردند و بقیه ی آن را به افراد نیازمند و مستمند می دادند.

مراسم شکستن کوزه:

بعضی ها بعد از تمام شدن مراسم پریدن از آتش و خاموش کردن آن، درون کوزه ای زغال سنگ، سکه و یا نمک قرار می دادند . به نشانه ی دوری فقر و بدبختی و دوری از چشم بد و هر یک از اعضای خانواده، کوزه را دور سر خود می گرداند و آخرین نفر کوزه را با خود به پشت بام می برده است و کوزه را از پشت بام به سمت کوچه و یا خیابان پرتاب می کرده است و جمله ی “من درد و مشکلات را از خانه به کوچه انداختم” به زبان می آورده اند.

منبع : درباره رسم و رسوم چهارشنبه سوری